Чому у громаді, де немає воєнних дій, може припинити ходити комунальний транспорт? Чому на території громади може закритися лікарня чи дитячий садок, якщо немає воєнної загрози? Чому розбита дорога, темна вулиця, у крані відсутня вода, а у дворі – тони сміття?
Усе це залежить від бюджету громади. Отже, немає коштів – немає усього цього.
Наскільки наповнений місцевий бюджет – настільки громада може функціонувати та розвиватися.
І впливає на це не тільки голова територіальної громади чи депутати, а й кожен мешканець та мешканка.
Як наповнюється місцевий бюджет?
Існує понад сорок джерел надходжень коштів до місцевого бюджету, що визначено у главі 11 Бюджетного кодексу України. Але не всі вони реальні в умовах війни, особливо якщо говорити про рентні платежі, адміністративні збори, штрафи, плату за розміщення тимчасово вільних коштів тощо.
Проте є джерела наповнення бюджету, актуальні й під час війни.
Податки на доходи фізичних осіб
На практиці основне джерело коштів, які може використовувати громада для власного розвитку, – це податки на доходи фізичних осіб. 60% цього податку йде до місцевого бюджету.
Щоб підтримувати економіку в умовах воєнного стану, там, де це можливо, громада повинна бути зацікавлена у легальному функціонуванні на її території як підприємницької діяльності, так і бюджетних установ та організацій.
І не лише для того, щоб мешканці громади отримували заробітну плату та могли забезпечити себе, а й для того, щоб роботодавці сплачували податки з заробітної плати своїх працівників.
Іншими словами, важливо, щоб усі працівники отримували легальну заробітну плату.
Будь-які виплати «в конверті» означають, що податок на такі доходи не сплачується, а отже – місцевий бюджет залишається без поповнення.
Особливої ваги набуває ефективна, прибуткова діяльність підприємств комунальної власності, оскільки їх прибуток повністю перераховується до місцевого бюджету.
Торговельна діяльність
Хороша новина в тому, що торговельна діяльність під час війни продовжує здійснюватися, хоча й у менших обсягах.
Насамперед місцевий бюджет зацікавлений в торгівлі підакцизними товарами.
Для кращого забезпечення в умовах війни паливно-мастильними матеріалами уряд встановив нульовий акциз на бензин, дизельне пальне, автомобільний газ.
Водночас з легального продажу алкогольних напоїв, пива та цигарок – до місцевого бюджету зараховується 100% акцизного податку.
Наприклад, з кожної пачки проданих цигарок до місцевого бюджету надходить 5% їх вартості. Цікаво, що саме акциз на цигарки складає майже 50% від всіх акцизних зборів в Україні.
З кожного проданого літра пива – майже 3 гривні потрапляють до скарбниці громади. Ще більші суми надходять від продажу вин та інших міцних напоїв.
Це все реальні, «живі» гроші, які потім з місцевого бюджету фінансують освітлення на вулиці, їх прибирання, йдуть на зарплати водіям комунального транспорту, вихователям у дитячому садочку, медичному персоналу тощо.
Звісно, в умовах війни та враховуючи умови конкретних регіонів, торгівля алкоголем повинна підлягати розумним обмеженням щодо часу.
Але варто пам’ятати: щоразу, коли ви купуєте нелегальні чи контрафактні алкогольні напої, пиво чи цигарки, або ж купуєте «поза обліком», там, де ніхто ніколи не видає чеків, – ви залишаєте власну громаду без додаткових коштів у місцевих бюджет.
Отже, якщо ви освітянин, медик, працівник місцевого житлово-комунального господарства, – ви можете залишитися без заробітної платні, тому що платити її буде ні з чого.
Якщо ж ви не належите до перелічених професій – нестача грошей в бюджеті швидко відіб’ється на вашому житті в інший спосіб: якістю води (якщо вона буде), функціонуванням транспорту, чистотою та безпекою на вулицях громади тощо.
Трансферти з Державного бюджету України
Окрім згаданих джерел надходжень, Конституція та Бюджетний кодекс України закріплюють можливості фінансової підтримки місцевих бюджетів шляхом трансфертів з Державного бюджету України.
Субвенції на освіту, охорону здоров’я, соціальний захист, інвестиційні проєкти та інші цілі разом з різноманітними дотаціями завжди були та залишаються суттєвою підтримкою для будь-якої громади.
В умовах війни передбачені додаткові трансферти з Державного бюджету територіальним громадам, які надали притулок внутрішнім переміщеним особам та тим, хто евакуйований з територій, де мали місце або тривають бойові дії.