Встановлення статусу переселенця
Хто має право на встановлення статусу переселенця
На встановлення статусу переселенця (внутрішньо переміщеної особи) мають право діти та дорослі, які є:
- громадянами України;
- іноземцями (громадянами іншої держави);
- особами без громадянства, які мають право на постійне проживання в Україні.
Статус переселенця (внутрішньо переміщеної особи) надається:
- Людям, чиє житло зруйноване або стало непридатними для проживання внаслідок воєнних дій. Це підтверджується актом обстеження технічного стану житлового приміщення (будинку, квартири).
- Дітям віком від 14 до 18 років, які мають паспорт громадянина України. Інформація про таких дітей повинна бути внесена до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.
- Тим, хто після 24 лютого 2022 року перемістився з території, на якій проводяться бойові дії та яка визначена в Переліку населених пунктів, жителям яких може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка».
- Тим, чиє офіційне місце проживання розташоване поза територією, на якій проводяться бойові дії, але такі особи:
- є платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (ЄСВ) на території, на якій проводяться бойові дії;
- сплатили або за яких сплачено єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (ЄСВ) за 4 квартал 2021 року (жовтень – грудень 2021) або за цілий 2021 рік на території, на якій проводяться бойові дії.
Куди та з якими документами звертатися для встановлення статусу переселенця
Як звертатися
Ви можете звернутися за встановленням статусу переселенця (внутрішньо переміщеної особи) особисто, якщо Вам виповнилося 14 років.
В інтересах недієздатної особи звертається опікун. Якщо опікуна не призначено, звернутися може:
- керівник закладу соціального захисту, до якого влаштовано таку особу;
- уповноважена особа органу опіки та піклування, якщо таку особу не влаштовано до закладу соціального захисту чи з її опікуном втрачено зв’язок.
В інтересах особи, дієздатність якої обмежена, звертається особисто така особа або її піклувальник.
В інтересах малолітньої дитини (до 14 років) можуть звернутися:
- батьки (усиновлювачі) або опікуни;
- керівник закладу, де малолітня дитина-сирота або дитина, позбавлена батьківського піклування, перебуває на повному державному утриманні;
- законний представник (один з опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів);
- родич (баба, дід, прабаба, прадід, повнолітні брат або сестра, тітка, дядько) або вітчим, мачуха, в яких проживає (перебуває) малолітня дитина, якщо вона прибула без супроводження батьків або іншого законного представника;
- представник органу опіки та піклування за місцем перебування малолітньої дитини, яка прибула без супроводження законного представника або родича, вітчима чи мачухи.
Куди звертатися
Щоб отримати статус переселенця звертайтеся за новим місцем проживання до:
- уповноваженої особи виконавчого органу сільської, селищної, міської ради;
- центру надання адміністративних послуг.
- через мобільний застосунок “Дія”.
Які документи підготувати
Щоб встановити статус переселенця (внутрішньо переміщеної особи) та отримати Довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи необхідно подати заяву про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
Під час звернення з собою візьміть такі документи:
- Документ, що посвідчує особу заявника, наприклад, паспорт громадянина України чи ID картку. Якщо такий документ відсутній, пред’явіть електронний документ у додатку Дія або довідку про подання документів для оформлення паспорта громадянина України.
Якщо Ви звертаєтеся в інтересах дитини, недієздатної особи чи особи, дієздатність якої обмежена, необхідно також взяти:
- Свідоцтво про народження дитини, якщо подаєте заяву на статус переселенця для дитини.
- Документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника (не стосується батьків та усиновлювачів).
- Документи, що підтверджують родинні стосунки між дитиною і заявником (якщо Ви є родичем малолітньої дитини).
- Документ, що підтверджує повноваження представника органу опіки та піклування або керівника закладу, у якому дитина перебуває на повному державному забезпеченні, та документ, що підтверджує факт зарахування дитини до такого закладу.
- Документ, що підтверджує повноваження представника органу опіки та піклування або керівника закладу соціального захисту, та документ, що підтверджує факт зарахування недієздатної особи до такого закладу.
Якщо в наявних у Вас документах відсутня відмітка про реєстрацію проживання на території, з якої Ви перемістилися, Вам потрібно підтвердити, що ви проживали на території, з якої переміщуєтеся. Для цього Вам потрібно пред’явити один з таких документів:
- військовий квиток з відомостями щодо проходження військової служби;
- трудову книжку із записами про трудову діяльність;
- документ, що підтверджує право власності на рухоме або нерухоме майно;
- свідоцтво про базову загальну середню освіту;
- атестат про повну загальну середню освіту;
- документ про професійно-технічну освіту;
- документ про вищу освіту (науковий ступінь);
- довідку з місця навчання;
- рішення про влаштування дитини до дитячого закладу, у прийомну сім’ю, дитячий будинок сімейного типу, встановлення опіки чи піклування. Такий документ має бути виданий держадміністрацією або виконавчим органом міської чи районної у місті ради.
- медичні документи;
- фотографії;
- відеозаписи, тощо.
Алгоритм дій для отримання статусу переселенця через мобільний застосунок “Дія”
- Перейдіть у розділ «Послуги».
- Оберіть послугу «Статус ВПО».
- Вкажіть своє поточне місце перебування.
- Надайте одноразовий доступ до геолокації та підтвердіть її. Важливо бути в радіусі 5 км від вказаної адреси.
- Оберіть рахунок, який підтягується автоматично. Якщо рахунків декілька – оберіть один.
- Вкажіть потреби.
- Підтвердіть або змініть контактні дані: мобільний номер телефону та електронну пошту.
- Перевірте та підтвердіть персональні дані.
- Очікуйте на опрацювання заяви.
Можливі рішення за результатом подачі на статус переселенця
За результатами розгляду Вашого звернення може бути прийнято одне з таких рішень:
1. Вам видадуть паперову Довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
2. Ви отримаєте електронну Довідку, сформовану в мобільному застосунку “Дія”. Потім Ви можете звернутися до відповідного органу за новим місцем проживання для отримання Довідки в паперовій формі.
3. Вам можуть відмовити у видачі Довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, якщо:
- відсутні обставини, що спричинили внутрішнє переміщення;
- подано завідомо неправдиві відомості;
- відсутні докази проживання на території, з якої ви перемістилися, або наявні докази не підтверджують такого проживання;
- втрачено документи, що посвідчують особу (до їх відновлення).
Строк та умови отримання довідки переселенця
Довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи чи рішення про відмову в її видачі видається безоплатно зазвичай у день подання заяви на статус переселенця. Якщо ви подали заяву без документа, що посвідчує особу, то довідка видається безоплатно у строк до 15 робочих днів після її подання.
Строк дії та відновлення довідки переселенця
Довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи діє безстроково. У разі якщо Ви її втратили чи вона зіпсувалася, Ви можете отримати дублікат Довідки в уповноваженої особи виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або в центрі надання адміністративних послуг.
Якщо Ви переїхали чи повернулися додому після отримання довідки переселенця
Якщо Ви переїхали з місця проживання, за яким видано Довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, або повернулися додому, необхідно обов’язково інформувати уповноважену особи виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центр надання адміністративних послуг чи через мобільний застосунок “Дія”.
Якщо Ви перемістилися не додому, а на нове місце проживання, Вам видадуть нову довідку із зазначенням нового фактичного місця проживання/перебування, а стару довідку вилучать.
За матеріалами: https://cutt.ly/MVbPnBv