З метою посилення правової спроможності територіальних громад та забезпечення доступу до безоплатної вторинної правової допомоги соціально вразливих верств населення, у тому числі осіб, постраждалих від домашнього насильства, торгівлі людьми та дискримінації, які, зокрема, проживають у віддаленій сільській місцевості, місцеві центри відповідно до покладених на них завдань забезпечують роботу консультаційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги (далі – консультаційні пункти).
Робота таких консультаційних пунктів організована, зокрема, у приміщеннях геріатричних пансіонатів, будинків-інтернатів для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю, управлінь праці та соціального захисту населення, територіальних центрів соціального обслуговування населення (надання соціальних послуг), центрів надання адміністративних послуг, загальних та спеціалізованих служб підтримки постраждалих від домашнього насильства, місцях тимчасового проживання або перебування внутрішньо переміщених осіб тощо.
Під час роботи таких віддалених точок доступу соціально вразливі категорії осіб, в тому числі особи, які постраждали від домашнього насильства торгівлі людьми та дискримінацією, можуть отримати правову інформацію, консультації та роз’яснення з правових питань, допомогу у складанні заяв, скарг та інших документів правового характеру.
Крім того, працівники місцевих центрів забезпечують відвідування осіб, зокрема одиноких, похилого віку, з обмеженими фізичними можливостями, за місцем їх перебування, а також осіб, які постраждали від домашнього насильства або насильства за ознакою статі, на базі загальних та спеціальних служб підтримки постраждалих осіб з метою надання зазначеним особам адресної безоплатної правової допомоги.
Також, з метою підвищення правової обізнаності зазначеної категорії осіб щодо їхніх прав та механізмів їх захисту працівниками місцевих центрів систематично організовуються та проводяться різного роду правопросвітницькі заходи у форматах офлайн (семінари, тренінги, круглі столи, відкриті уроки, вуличні акції тощо) та онлайн (вебінари, презентації, флешмоби, подкасти, відеоролики, прямі ефіри у соціальних мережах, відеоконсультації тощо) з актуальних для цих осіб тем.
Окрім цього, системою надання безоплатної правової допомоги на постійній основі здійснюється інформування зазначеної категорії осіб про їх права, а також наводяться конкретні успішні приклади надання безоплатної правової допомоги таким особам, які розміщуються на офіційному сайті системи.
Також, значна увага приділяється підвищенню кваліфікації працівників системи надання безоплатної правової допомоги та адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги, у сфері захисту осіб, які постраждали від різних форм насильства та дискримінації.
? Так, зокрема, впродовж 2018-2022 років для надавачів безоплатної правової допомоги за участю та підтримки партнерів було проведено 112 навчальних заходів, участь в яких взяли 2 997 учасників та учасниць, а також розроблено 7 дистанційних курсів, що розміщені у вільному доступі на Платформі дистанційного навчання системи надання безоплатної правової допомоги.
♂️♀️ Крім того, з метою виявлення випадків ґендерної дискримінації, дискримінації за ознакою статі, соціального статусу, стану здоров’я та надання ефективної та своєчасної правової допомоги жінкам із вразливих груп населення Координаційним центром спільно з партнерськими громадськими організаціями, які опікуються захистом прав та інтересів зазначених осіб, були розроблені:
?️ Методичні рекомендації щодо надання правової допомоги жінкам із вразливих соціальних груп. Вони містять, зокрема, чіткі алгоритми дій, необхідні для вибудовування фахівцями центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги правової позиції та лінії захисту прав та законних інтересів жінок з вразливих соціальних груп під час підготовки та ведення справ у суді в спорах, що виникають з сімейних, трудових, житлових та майнових правовідносин тощо.
?️ Методичні рекомендації щодо ідентифікації випадків гендерної дискримінації та механізм надання правової допомоги. Розроблені з метою допомоги, зокрема суб’єктам надання безоплатної правової допомоги, ідентифікувати ґендерну дискримінацію у справах, з якими до них звертаються клієнти, та надати якісну правову допомогу.
‼️Принагідно зазначаємо, що на сьогодні отримати безоплатну правову допомогу соціально вразливі категорії осіб можуть, зокрема, звернувшись особисто або надіславши звернення на електронну пошту одного з бюро правової допомоги; зателефонувавши на Єдиний телефонний номер системи надання безоплатної правової допомоги 0 800-213-103; через канали комунікації у Телеграм/Вайбер; через сервіс «Кабінет клієнта», розміщений на сайті системи, а також мобільні застосунки «Безоплатна правова допомога» та «Твоє право».
?Також, за потреби, кожна особа може отримати правову інформацію за допомогою довідково-інформаційної платформи правових консультацій «WikiLegalAid», що доступна в мережі Інтернет (https://wiki.legalaid.gov.ua).
Безоплатна правова допомога
За матеріалами https://www.facebook.com/minjust.official