Про окремі питання щодо організації надання гуманітарної допомоги
Відповідно до статті 3 Закону України «Про гуманітарну допомогу» (далі – Закон) підставою для надання гуманітарної допомоги в Україні є письмова пропозиція донора про її надання та письмова згода отримувача гуманітарної допомоги на її одержання.
Відповідно до Закону отримувачами гуманітарної допомоги є юридичні особи, яких зареєстровано в установленому Кабінетом Міністрів України порядку в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги, а набувачами гуманітарної допомоги є фізичні та юридичні особи, які її потребують і яким вона безпосередньо надається. При цьому набувачі гуманітарної допомоги зі статусом юридичної особи визначаються відповідно до пунктів «а», «б», «в», «г» абзацу п'ятого статті 1 Закону.
Відповідно до Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 № 423, основним завданням Мінсоцполітики є забезпечення формування державної політики, зокрема у сфері соціальної політики, соціального захисту населення, волонтерської діяльності, гуманітарної допомоги.
Мінсоцполітики та його структурні підрозділи не є отримувачами гуманітарної допомоги та не мають повноважень і можливості здійснювати пошук донорів гуманітарної допомоги. Зважаючи, що отримувач гуманітарної допомоги самостійно формує План розподілу гуманітарної допомоги між набувачами, необхідно звертатися безпосередньо до отримувачів гуманітарної допомоги.
Відповідно до частини третьої статті 3 Закону України «Про громадські об’єднання» заборонено втручання органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування в діяльність громадського об’єднання.
Статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наразі при обласних військових адміністраціях, районних адміністраціях та органах місцевого самоврядування утворено гуманітарні штаби.
Головним завданням гуманітарного штабу є забезпечення координації діяльності місцевих органів виконавчої влади (місцевих військових адміністрацій), органів місцевого самоврядування, правоохоронних органів, установ, підприємств, організацій різних форм власності, громадських організацій під час отримання та розподілу гуманітарної допомоги.
Зважаючи на викладене, усім зацікавленим волонтерським, недержавним організаціям та особам необхідно враховувати вимоги чинного законодавства.
Управління соціальної політики Херсонської РДА