В цьому пості піде мова про те, як зробити безболісним та плавним переведення дитини з РАС з початкової до середньої школи або при зміні навчального закладу, а також надані деякі корисні рекомендації та практичні стратегії під час подібних змін для батьків та персоналу закладу освіти.
Для багатьох аутичних дітей та підлітків зміна рівня базової освіти на середню або переведення в іншу школу, клас можуть бути доволі складним та тривожним процесом. Зміна класної кімнати, вчителів, методів навчання та підтримки, асистента, групи однолітків означає зміну сталої структури та рутини, до якої звикла дитина з аутизмом.
Тому в наступному матеріалі я зібрала декілька рекомендацій та порад зі статей, написаних англійськими, американськими, австралійськими та шотландськими спеціалістами для підготовки дитини з РАС щодо переведення з класу в клас (особливо зміна базової освіти на середню) та при зміні навчального закладу.
ВСТУП
Переведення означає не тільки зміну звичної обстановки, ще й налагодження нового контакту з новими вчителями, новою командою спеціалістів, зміну звичного розпорядку дня та уроків, появу нових аудиторій (класів), гардеробу, кафетерію або їдальні, нових учнів.
Всі ці зміни можуть бути непереборними та такими, що викликають тривожність, не тільки у дитини з РАС, а ще й у всієї родини.
Під час вказаного періоду ви можете спостерігати у своєї дитини регрес, багато істерик, «небажаної поведінки», збільшення стереотипій та стимуляцій. Будьте впевнені: це не регрес, це просто спосіб яким ваша дитина «повідомляє» про свою тривожність під час таких змін в її житті. Дайте їй час, структуру і ви побачите як можна зменшити аутичне занепокоєння.
ОСНОВНІ СТРАТЕГІЇ, які вам знадобляться під час переведення або зміни школи:
1.
ГОВОРІТЬ, ГОВОРІТЬ, ГОВОРІТЬ
Починайте говорити про переведення (перехід) як тільки дитина закінчить початкову школу (1-4 класи).
Багато батьків відкладають цю розмову і починають про це говорити лише за 2-3 тижні до події. Це невірно, бо може підсилити дитяче занепокоєння ще більше.
Краще починати розмову на початку літа або канікул для того, щоб дитина звиклась з думкою, що новий учбовий рік почнеться в іншому класі або в іншому навчальному закладі. Також ви зможете з нею обговорити всі питання, які її турбують та можуть з’явитися за цей час.
2.
СТВОРІТЬ ВІЗУАЛЬНІ ПІДКАЗКИ
Створіть «Календар зворотнього відліку», який веде відлік днів до переходу вашої дитини до середньої або старшої школи або іншого закладу освіти. Закреслюйте дні разом чи по черзі.
Також створіть соціальну історію щодо цього переходу. Соціальна історія може містити фотографії нової школи, включаючи класні кімнати, спортзал, дирекцію, ванні та туалетні кімнати, їдальню та шафу (локер) для вашої дитини (якщо вони є в школі).
Можна створити разом фотоальбом з фотографіями нових вчителів, спеціалістів, помічників та знайомих облич, наприклад однолітків із попереднього класу вашої дитини. Переглядайте цю соціальну історію або альбом один-два рази на день, щоб ваша дитина добре познайомилася зі своєю новою школою і новими людьми в її житті.
3.
ОРГАНІЗУЙТЕ ВІЗИТ В ШКОЛУ перед ПЕРЕВЕДЕННЯМ
Зв’яжіться з новою школою вашої дитини або з дирекцією поточної школи при зміні рівня освіти за місяць до початку занять і запитайте, чи можете ви та ваша дитина відвідати школу та нові аудиторії. Крім того, зв’яжіться з відповідальною особою за інклюзивне навчання (можливо завуч або сам директор) і запитайте, чи можете ви отримати копію розкладу вашої дитини на наступні півроку.
Якщо є можливість, «потренуйтеся» ходити до школи (якщо нова) та розробити звичний маршрут;
Під час візиту школи покажіть дитині нові аудиторії, основний клас, ванні та туалетні кімнати, їдальню, спортзал тощо.
Роздрукуйте вдома новий розклад вашої дитини, при цьому бажано прикріпити номера аудиторій або фото класів, де будуть проходити більш спеціалізовані заняття (клас хімії, географії, тощо). За можливості бажано відвідати вказані класи й у реальності.
4.
ДОПОМОГА з ОРГАНІЗАЦІЄЮ ЗАНЯТЬ
Придбайте різнокольорові папки з роздільниками, позначте на кожній папці новий предмет, який буде вивчати ваша дитина. Наприклад, червону папку можна позначити як «Математика», зелену – «Англійська мова» тощо. Приклейте копію шкільного розкладу вашої дитини на обкладинку кожної папки та виділіть кольором предмет, який відповідає цій темі.
Додатково можна купити декілька пеналів (такого ж кольору як і папки з предметами) різного розміру, куди помістити шкільні приладдя, які знадобляться вашій дитині при вивченні того чи іншого предмету.
Наприклад в червоний пенал для математики можна покласти – звичайні олівці, лінійки, ластик, калькулятор; в пенал для малювання – кольорові олівці та фломастери, фарби, тощо.
Для дитини з аутизмом вкрай необхідно організувати її особисту шафу або місце навчання. Під час візиту до школи перед початком занять в новому навчальному році, ваша дитина має знати як розташовані її папки, підручники, робочі зошити тощо, де знаходиться форма для гімнастики та спорту, як користуватися розкладом, де залишати наплічник ітд.
З уважністю треба подбати про перерви між уроками та про перехід до нових аудиторій, так як ці моменти можуть бути дуже тривожними та хаотичними для учня в аутичному спектрі. З цією метою дитина має звернутися до відповідного координатора або асистента за допомогою.
Вказані вище кроки по організації навчального процесу значно допоможуть вашій дитині та навчать її орієнтуватися при зміні уроків та зміні аудиторій, не перевантажуючи її.
5.
МОДИФІКАЦІЇ та АДАПТАЦІЇ
Метою навчання в середній та старшій школі є фізична незалежність (автономія), але важливо щоб ваша дитина з аутизмом була ще й успішна в цій незалежності.
Якщо у вашої дитини виникають проблеми з відкриттям шафи, попросіть зняти замок.
Якщо існують проблеми з перенесенням книг та папок з класу в клас, запитайте, чи можна залишати свої матеріали в класі.
Якщо у вашої дитини виникають проблеми з конспектуванням на уроці, запитайте, чи можна отримати роздруковані матеріали або конспект для відпрацювання вдома.
Якщо в кінці дня через велику кількість змін аудиторій, ваша дитина втомилась та ризикує отримати сенсорне перевантаження, уточніть, чи може вона покинути заняття раніше на 5-10 хвилин, щоб уникнути натовпу під час виходу з будівлі школи.
Зміст вказаних модифікацій полягає в створенні комфортної та успішної атмосфери інклюзивного навчання для дитини з РАС, а також можливості внести певні адаптації у будь-який момент.
ТРАНЗИТНИЙ ПЛАН
Планування та підготовка до переведення залежить не лише від батьків, а ще й від персоналу навчального закладу, включаючи педагогічних працівників як початкової школи, так і фахівців наступного рівня освіти.
Так СУМІСНА робота може стосуватися наступних моментів:
розробка формального транзитного плану переходу учня з РАС (далі – транзитний план);
підтримка та проведення корекційно-розвиткових занять та послуг у школі;
робота зі «складною» поведінкою та обсесіями, апобігання зривам та мелтдаунам;
розробка індивідуального навчального плану;
відпрацювання навичок соціально-побутової орієнтації, створення соціальних історій та застосування інших практичних стратегій для підготовки вашої дитини до навчання на новому місці;
застосування практичних стратегій, які допоможуть вашій дитині впоратися зі стресом перемін та створити нові шкільні рутини.
Транзитний план – це інструмент обміну інформацією, певні кроки, узгоджені між представниками дитини з аутизмом (батьками, одним з батьків), представниками школи та залученими спеціалістами під час зміни рівня освіти (переведення з одного класу до іншого) або при зміні школи.
Інформація, якою можуть обмінятися учасники процесу, допоможе персоналу виявити здібності та сильні сторони вашої дитини, її емоційний та психологічний стан, проблемні питання, поведінкові особливості, а також навчальні та інші потреби.
ТРАНЗИТНИЙ ПЛАН може містити:
профіль вашої дитини (анкету, де буде чітко надана інформація про її сильні сторони, інтереси, медичні та терапевтичні звіти, поточні цілі та навчальні потреби) – /приклад 1 надам в коментарях/;
шкільні звіти попередніх років з інформацією щодо особливостей навчання вказаної дитини з РАС, її вподобань, необхідності адаптованого матеріалу, а також її специфічні навчальні труднощі;
заходи щодо розумного пристосування класів та методів навчання для успішної інтеграції дитини в навчальний процес;
використання альтернативних засобів комунікації типу PECS у випадку необхідності;
практичні стратегії по зменшенню стресу та тривоги під час змін (візуальна підтримка, соціальні історії, схеми, попередній візит до школи та ін.);
основні дати зустрічі з новими вчителями, відвідування школи, перший день навчання, перша зустріч команди супроводу, зустріч з батьками тощо;
графік з орієнтовними датами щодо кожного кроку транзитного плану та ПІБ відповідальні особи.
Також важливо обговорити та домовитися про те, як транзитний план та будь-яка інша інформація про вашу дитину будуть передані працівникам вищого рівня освіти чи керівництву нової школи.
Інколи, якщо обставини дозволяють, можна залучати вашу дитину з аутизмом до створення та обговорення Транзитного плану щодо надання конкретної інформації, якою вона вважає за необхідне поділитися з представниками старшої школи.
РОЗУМНЕ ПРИСТОСУВАННЯ
Розумне пристосування під час навчання дітей з різними розладами полягає у внесенні модифікацій та коректив до будівель та класних приміщень в кожному конкретному випадку з метою реалізації права дитини на освіту нарівні з іншими учнями.
Можливо ви, як батьки, поділитеся з новим персоналом щодо модифікацій, які допомагали та використовувались вашою дитиною в початковій школі.
Крім того, школа, знаючи про особливості нового учня, можливо захоче підвищити кваліфікацію свого персоналу та відправить їх, наприклад, на курси щодо організації навчального процесу з дітьми з аутизмом.
Також певні модифікації можуть включати:
– створення ресурсної кімнати або місця для відпочинку;
– використання навушників та затемнених окулярів;
– адаптацію та модифікацію предметів, навчальних планів та програм;
– позакласні заходи.
Рекомендується також з самого початку змін налагодити комунікацію між домом та школою щодо успішності дитини в новому середовищі або щодо виявлення нагальних проблем та їх сумісного вирішення. Для цього можна домовитися, наприклад, про телефонний дзвінок раз на тиждень або зустріч онлайн з відповідним координатором щодо навчання вашої дитини. Також можна завести Журнал обміну інформацією між батьками та школою (приклад 2 додам в коментарях).
ПЕРЕВІРКА та КОНТРОЛЬ
Протягом першого тижня навчання вашої дитини в школі важливо домовитися про зустріч з представником школи, відповідальним за організацію навчання вашої дитини, щоб перевірити, чи все йде за планом.
Через кілька тижнів ви можете організувати/ініціювати повторну зустріч, щоб оцінити, як ваша дитина справляється зі змінами. Це також дуже гарна можливість відзначити досягнення вашої дитини, зберегти динаміку процесу та спланувати решту семестру або навчального року.
ПРАКТИЧНІ СТРАТЕГІЇ по ЗМЕНШЕННЮ ТРИВОЖНОСТІ ВДОМА
Обов’язково слухайте та відповідайте на всі питання вашої дитини щодо змін та переведення. Терпляче пояснюйте чому ці зміни відбуваються та скільки часу можуть зайняти. Ви можете надати їй іграшку-антистрес, щоденник, де вона може написати чи намалювати своє «хвилювання» та свої думки з приводу змін, або сенсорну коробку з афективними предметами.
Знайдіть час та вчиться разом виконувати техніки по релаксації та диханню для розслаблення;
Створіть разом з дитиною соціальну історію з інструкцією що робити під час стресу в школі, до кого підійти, як повідомити про зрив або булінг шкільному психологу, як визвати батьків, як заспокоїтися ітд.
Коли дитина вже пішла до школи в перші тижні огорніть її звичними речами та діяльністю, будьте поруч, намагайтеся говорити чітко та конкретно, без зайвих слів, не використовуйте багато жестів та невдоволеної міміки обличчя, щоб допомогти вашій дитині швидше обробити вхідну інформацію та відчути знайомі рутини.
РЕКОМЕНДАЦІЇ для ВСТУПУ ДО КОЛЕДЖІВ та УНІВЕРСИТЕТІВ (ВИЩОЇ ОСВІТИ):
Плануйте – індивідуалізуйте – підготуйте!!!
Переконайтеся, що майбутній студент вибрав напрямок освіти, який відображає його індивідуальні запити;
Допоможіть студенту вибрати реалістичні та досяжні цілі, але не обмежуйте його;
Підтримуйте та заохочуйте свою дитину розкрити свій потенціал і наполегливо працювати для досягнення своїх цілей;
Як і для менших дітей з РАС, організуйте та сплануйте необхідні попередні зустрічі та відвідування коледжу або вищого навчального закладу для знайомства з персоналом та будівлею;
Використовуйте візуальні підказки, схеми, карти, відео та фото основних фахівців у вищій освіті;
Пропрацюйте новий маршрут разом та самостійно, не забувайте про підкріплення незалежності та автономності;
Допоможіть своїй дитині розвинути соціальні навички та соціальну впевненість, якщо можливо;
Організуйте за можливості підтримку однолітків, наприклад, друзів чи інших однокласників, які теж будуть продовжувати навчання на вищому рівні;
Обов’язково повідомте персонал вищого навчального закладу про досягнення та особливості навчання вашої дитини з РАС, якщо можливо організуйте контакт з попередньою школою. Не приховуйте аутизм вашої дитини!
ВИСНОВОК:
Зміна рівня освіти або перехід в нову школу можуть бути досить важкими, але коли ви все вірно організуєте, виявите всі проблемні місця та заздалегідь підготуєте свою дитину до «великих змін», ви зменшите не лише її тривогу, але й свою. Завдяки структурі, комунікації та підтримці з боку нової школи та педагогічного складу, переведення буде успішним та дієвим.
(с) Переклала, скоротила, скомпоновала Надія Есманова, травень 2022 р.
1. «Transitioning Your ASD Child into Middle and High School», автор Annette Nuñez, PhD, Autism Parenting Magazine, жовтень 2021 р.
2. «Starting secondary school: autistic children», з сайту Raisingchildrennet. au, серпень 2021 р.
3. «Starting or switching school» Transitions Scotland – National autistic society, вересень 2020 р.
4. «Transition tips – for teachers», National autistic society, вересень 2020 р.
В коментарях – приклад Профілю дитини та приклад Жураналу обміну інформацією між батьками та навчальним закладом.