Взаємодія з органами місцевого самоврядування та військовими адміністраціями населених пунктів району
Постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-IX «Про утворення та ліквідацію районів» утворений Херсонський район Херсонської області, до складу якого увійшли 10 територіальних громад, а саме: Білозерська селищна, Великокопанівська, Виноградівська, Дарївська, Музиківська, Станіславська, Чорнобаївська, Ювілейна сільські, Олешківська та Херсонська міські, що об’єднали 106 населених пунктів
Площа району – 3841,9 кв км.
Кількість населення:
- на дату утворення – 464 400 осіб;
- на 22.02.2022 – 461 103 особи
- на 31.12.2024 – 108854 особи (деокупована частина)
Інформація про Херсонський район | |
Станом на 24.02.2022 : | Станом на грудень 2024 року |
До складу входить:10 територіальних громад (2 – міські, 1 – селищна, 7 – сільських) 106 населених пунктів | З 10 територіальних громад6 – деокуповані (правобережжя), 4 – тимчасово окуповані (лівобережжя)Деокуповані 75 населених пунктів,ТОТ – 31 населений пункт |
Площа – 3841, 91 кв. км | Площа:
|
Населення: Загальна кількість – 461103 особи, у тому числі:
|
Населення: Загальна кількість – точні дані відсутні у зв’язку з тимчасовою окупацією.На деокупованих територіях – 108854 особи |
![]() |
![]() |
Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022 (зі змінами) 6 територіальних громад району – деокуповані, але знаходяться в зоні бойових дій (Білозерська селищна, Дар’ївська, Музиківська, Станіславська, Чорнобаївська сільські, Херсонська міська), 4 адміністративно-територіальні одиниці – в тимчасовій окупації (Олешківська міська, Великокопанівська, Виноградівська, Ювілейна сільські).
У всіх територіальних громадах Херсонського району на період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення створені тимчасові державні органи – військові адміністрації населених пунктів. Відповідно до частини другої статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановами Верховної Ради України начальникам військових адміністрацій населених пунктів району крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України “Про правовий режим воєнного стану”, надані повноваження відповідних сільських, селищних, міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних, міських голів.
Робота з органами місцевого самоврядування Херсонського району та сільськими, селищною та міськими військовими адміністраціями населених пунктів району здійснювалась відповідно до статті 35 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», статей 1, 76 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», інших законодавчих актів з питань народовладдя та місцевого самоврядування.
Задля забезпечення, налагодження та дієвої реалізації механізму співпраці, з метою сприяння відновленню та розвитку територіальних громад, у районній державній (військовій) адміністрації створений відділ взаємодії з органами місцевого самоврядування районної державної (військової) адміністрації (далі – Відділ).
Впродовж 2024 року державними службовцями Відділу здійснювались заходи, спрямовані на забезпечення дієвої та результативної співпраці з територіальними громадами району, структурними підрозділами районної державної (військової) адміністрації, територіальними підрозділами центральних органів виконавчої влади та іншими організаціями/установами, що зареєстровані або працюють на території адміністративно-територіальної одиниці.
Щоденно здійснювався оперативний зв’язок з військовими адміністраціями населених пунктів, представниками органів місцевого самоврядування щодо з’ясування перебігу подій та своєчасного реагування на вирішення нагальних проблем.
З метою вирішення нагайних питань мешканців адміністративно-територіальних одиниць після їх деокупації (видачі свідоцтв по заведених на окупованих територіях спадковим справам, факту народження/смерті на тимчасово окупованих територіях тощо) представники ВА НП та ОМС територіальних громад залучалися до участі у навчаннях, відеолекторіях тощо, що проводилися центральними та місцевими органами виконавчої влади, громадськими та міжнародними організаціями.

Відеолекторій на тему: «Практичні питання порядку видачі свідоцтв по заведених на окупованих територіях спадковим справам» для профільних заступників начальників військових адміністрацій, керівників ЦНАПів, структурних підрозділів соціального захисту населення Херсонського району, проведений громадською організацією «Центр соціального партнерства «Перспектива» в рамках реалізації проєкту “Розширення можливостей постраждалого від війни населення для захисту своїх прав на півдні України”. Вересень 2024 року

Відеолекторій на тему «Доступ до соціальнх послуг» для профільних заступників начальників військових адміністрацій, керівників ЦНАПів, структурних підрозділів соціального захисту населення Херсонського району, проведений громадською організацією «Центр соціального партнерства «Перспектива» в рамках реалізації проєкту “Розширення можливостей постраждалого від війни населення для захисту своїх прав на півдні України”. Жовтень 2024 року
На території Херсонського району Херсонської області створено умови щодо практичної підготовки кадрового складу військових адміністрацій населених пунктів тимчасово окупованих територій та відповідних органів місцевого самоврядування до деокупації. Очільники тимчасових державних органів тимчасово окупованої частини Херсонського району здійснювали свої повноваження у визначених (закріплених) деокупованих територіальних громадах району. Це сприяє не лише якісному виконанню ними власних повноважень, а й вивченню досвіду звільнених адміністративно-територіальних одиниць по реалізації заходів процесу відновлення.

Начальники Музиківської, Великокопанівської сільських та Олешківської міської військових адміністрацій здійснюють повноваження у закріпленій деокупованій Музиківській сільській територіальній громаді. Березень 2024 року, с.Музиківка Херсонський район Херсонська область
До порядку денного щотижневих нарад з керівним складом військових адміністрацій населених пунктів обов’язково включалися питання вивчення кращих практик роботи.
Також на території адміністративно-територіальної одиниці вжито окремих заходів щодо підготовки до деокупації та відновлення життєзабезпечення громад Лівобережжя. Розроблений план першочергових заходів, що охоплюють всі сфери життєдіяльності кожної окупованої громади (безпекову, гуманітарну, інфраструктурну, медичну, соціальну тощо). Цей план може корегується кожною військовою адміністрацією за потребою і бути використаним як первинний алгоритм дій після деокупації.
На виконання доручення начальника Херсонської РД(В)А від 30 травня 2023 року № 15, наданого за результатами наради з начальниками військових адміністрацій населених пунктів деокупованих територій району, продовжено роботу щодо аналізу та узагальнення даних стосовно кількості населення, в тому числі й дитячого, яке проживає на звільненій території в розрізі населених пунктів, та перебігу процесу відновлення. Це дозволило максимально ефективно залучати волонтерську/благодійну допомогу до вирішення потреб громад та їх мешканців.

Співпраця з представниками міжнародної глобальної неурядової організації в галузі охорони здоров’я та гуманітарної допомоги. Лютий 2024 року, Херсонський район Херсонська область
Протягом року Херсонська РД(В)А тримала постійний зв’язок із мешканцями району, військовими формуваннями та внутрішньо переміщеними особами. Також, налагоджений тісний контакт із волонтерськими організаціями з метою оперативного вирішення проблем військових, переселенців та територіальних громад в умовах воєнного стану.
У 2024 році продовжено роботу стосовно аналізу актуального складу представницьких органів місцевого самоврядування (депутатів місцевих рад) та можливості подальшого прийняття ними рішень щодо виконання повноважень місцевого самоврядування в умовах воєнного стану.
У зв’язку із запровадженням військового стану, відповідно до пункту 3 статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» повноваження Херсонською районною радою не здійснюються, а здійснюються Херсонською РД(В)А, а її виконавчий апарат підпорядкований безпосередньо начальнику районного тимчасового державного органу.
Також тривала робота у напрямку надання методичної допомоги при розробленні та затвердженні стратегічних документів в територіальних громадах, вдосконалення правового регулювання інституту старост та його діяльності в умовах воєнного стану.
Начальником Херсонської РД(В)А та його заступниками здійснювалося щоденне відвідування територіальних громад, включно зі старостинськими округами та віддаленими населеними пунктами деокупованої частини Херсонського району. Мета виїздів – обстеження стану і доступності укриттів, доріг, перевірки наявності електро-, газо- та водопостачання, супроводу і надання гуманітарної допомоги цивільному населенню району, проведення прийому громадян а також виконання окремих завдань керівництва Херсонської ОВА, відзначення і заохочення працівників місцевого самоврядування, комунальних підприємств, волонтерів, участі в меморіальних заходах, урочистостях.
Протягом року проводились щотижневі наради в режимі оф-лайн з начальниками ВА НП району. З метою оперативного та якісного виконання завдань, вирішення проблемних питань життєдіяльності громад до участі у них залучались заступники начальника Херсонської ОВА, керівники структурних підрозділів Херсонської ОДА, керівництво ХРУ ГУ ДСНС України в Херсонській області, ХРУП ГУ НП в Херсонській області, Херсонського РТЦК та СП, Херсонського РУ ГУ Держпродспоживслужби України в Херсонській області, запрошувались офіцери ЦВС ЗСУ, представники СБУ, тощо.
Територіальні громади Херсонського району активно долучалися та всебічно сприяли у питаннях допомоги Збройним Силам України. Кожною громадою виділялися фінансові ресурси на придбання необхідних засобів для стримування та відсічі збройної агресії рф.
Позитивні результати, яких вдалось досягнути у звітному періоді, стали можливими завдяки співпраці структурних підрозділів РД(В)А з військовими адміністраціями населених пунктів району, міськими, селищною та сільськими радами, депутатами всіх рівнів, установами і підприємствами, громадськістю району.
Військові адміністрації населених пунктів та органи місцевого самоврядування Херсонського району і районна державна (військова) адміністрація докладають зусиль для стабільної та ефективної взаємодії, успішного функціонування, а відповідно і здійснення реформ у різних сферах. Особливо важлива ця взаємодія в умовах повномасштабної агресії росії проти України, коли необхідно забезпечувати «нормальну» життєдіяльність у територіальних громадах. Спільні позитивні напрацювання 2024 року стануть і надалі міцним фундаментом взаємин виборних та інших органів територіальних громад району та його місцевого органу державної виконавчої влади.